D. 24. januar 2008 var jeg på besøg på en vietnamesisk skole.
Lige på falderebet fik jeg kontakt med en tysklærer på UNIS (Mirjam Lucas), som også arbejder og underviser i tysk som fremmedsprog på to vietnamesiske skoler i Hanoi.
Jeg fik lov til at observere undervisningen i 4 timer, hvor eleverne i 9. og 10. klasse blev undervist i tysk.
Undervisningen fandt sted på en skole, der lå tæt op af "The National University of Hanoi". Området var meget stort, og det var ikke helt nemt at finde frem til lærerværelset i den bygning, hvor jeg skulle være. Jeg mødtes først med Mirjams kollega, som blev mit første møde med det tyske sprog i Vietnam. Det var lidt svært at snakke tysk igen, når jeg nu havde snakket engelsk i et halvt år.
I undervisningslokalet blev jeg mødt af 30 elever, som stillede mig spørgsmål. 5 minutter senere kom Mirjam. Lærerne havde valgt at dele eleverne, så de fik mere ud af undervisningen. Jeg fulgte Mirjams hold i de fire timer.
Undervisningen begyndte kl. 7. 15 og sluttede kl. 11.50. I de fire timer fik jeg observeret mange ting. Først og fremmest fik jeg observeret, at der ingen varme var på i lokalerne. Det var frysende koldt, og eleverne sad med vanter og jakker på. Hvis det er under 10 grader i Hanoi, så bliver skolerne lukket. Det er simpelthen for koldt for eleverne at sidde stille i så lang tid og så i den kulde. En anden ting var at eleverne stod op, når de skulle sige noget. Så fik de da rørt sig lidt... Selve det mundtlige vægtede Mirjam meget højt men det kæmpede hun også en del med, da det ikke er en del af den vietnamesiske skoletradition. I Vietnam er eleverne vant til meget skriftligt arbejde, grammatik og multiple-choice-opgaver, og at det er læreren, der svarer på spørgsmålene.
Selve tyskundervisningen mindede meget om den, som man også kan observere i Danmark (grammatik, lytning, læsning og skrivning - immer dasselbe). En undervisning som Mirjam heller ikke var stolt over, da den stred imod hendes pædagogiske principper. Hun forsøgte dog at indføre nogle praktiske/musiske øvelser engang imellem, men der var forskellige grunde til, at det ikke var helt nemt.
Mirjam var god til at fortælle mig om hendes erfaringer med undervisning i Vietnam og især om hendes udfordringer indenfor tyskundervisningen. På mange punkter mindede vi meget om hinanden, så det var et meget positivt besøg.